V roce 1937 se začaly vyrábět automobily Jawa Minor s různým příplatkovým vybavením.
Historie automobilů Jawa
Na základě průzkumu trhu s osobními vozy, kdy chybělo jednoduché praktické vozidlo pro běžný provoz jen o málo dražší než motocykl, se v roce 1933 rozhodl Ing. F.Janeček zahájit výrobu lidových vozů s dvojtaktním motorem. Z důvodu urychlení zahájení výroby zakoupil licenci na v Německu osvědčené vozy DKW Meisterklasse 701. S drobnými změnami na rámu a v obsluze motoru, jako např.přídavné startování pomocí lanka, byla již v květnu 1934 vyrobena první serie. V další serii došlo ke změně tvaru v zadní části karoserie. Cena tohoto vozu byla v roce 1934 16900Kč. Pro srovnání cena lepšího motocyklu se pohybovala kolem 10000Kč. Ve 3. kvartálu roku 1937 byla zahájena výroba koncepčně nového vozidla Jawa minor 1. Byl představen 16.- 24 října 1937 na pražském autosalonu. K vidění zde byla dvoudveřová limuzína, čtyřsedadlový cabriolet a dvojsedadlový roadster. |
Luxusní čtyřmístný kabriolet Jawa Minor 600 s karoserií „Sodomka“
Z dochovaných záznamů je zřejmé, že firmou Sodomka ve Vysokém Mýtě bylo vyrobeno celkem 25 až 26 ks těchto karosérií. Tato firma byla známa svojí karosářskou prací již na celém světě. Dominantou byly karosérie s dynamicky prodlouženou zadní částí automobilu především doutníkového tvaru. V případě Jawy Minor „Sodomka“ se od továrně vyráběného kabrioletu lišila v mnoha znacích. Motorová část, převodovka, elektrické vybavení i součásti náprav jsou továrního provedení bez výrazných změn. Na výrobu byl použit originální rám, který byl v zadní části prodloužen. Přední část vozidla jako jsou blatníky , přední podběhy, maska a kapota jsou díly identické s tovární výrobou. Změna karoserie počíná rámem čelního okna, ve kterém je namontováno větší čelní sklo. Následují masivní dveře, ve kterých je namontováno stahování bočních oken, které již nejsou vyjímatelné. Zvláštní je i specifický zámek dveří s uzamykatelnou klikou při jejím zvednutím uvnitř vozidla. Zadní část vozidla je protažena do aerodynamického tvaru. Rozdílem je také uložení náhradního kola, které není uloženo v zavazadlovém prostoru, ale toto je připevněno na zádi vozidla. Tato konstrukce zajišťuje poměrně velký zavazadlový prostor přístupný z vnitřku vozidla. Naprosto specifický je mechanismus konstrukce stahování střechy. Nůžkový mechanismus, který natahuje střechu je dominantou Sodomkových kabrioletů. Střecha je masivní dvojvrstvá, tvořená horní střechovicí a z vnitřní části vozidla je látkové čalounění střechy. Na přání byl u některých vozidel na střechovici namontován stahovací popruh. Mezi vrstvami střech jsou podélně uložené matracové výplně naplněné koňskými žíněmi. Tyto zajišťovaly skládání střechy tak, aby se střecha řádně vrstvila ve vlnách na sebe. Kabriolety byly vyráběny s pružinovými sedadly s celokoženým čalouněním. Přístrojová deska vozu byla v celoplošném provedení pod čelnímn sklem a s velkým tachometrem, který ve spodní části byl opatřen hodinami. Vozidla byla vyrobena v barvě černé (7x), modrozelená (7x) metalíza (7x) modrá (2x) a po jednom vozidla v barvě kávové, vínové a šedé. Nevýhodou robustní karoserie je její větší hmotnost (pohotovostní 700 kg), která vzhledem k malé kubatuře motoru je poznat na dynamických vlastnostech vozidla. Vzhledem k tomu, že se nejednalo o sériovou výrobu, tak se každá vyrobená karoserie v drobných detailech lišila a tak tvořila samostatný originál. Mezi zákazníky a uživatele tohoto automobilu patřil také ředitel továrny Jawa pan JUDr. Jaroslav Frei a nebo cestovatel a spisovatel Alan Forejt.
Technické údaje:
obsah motoru 615,75ccm
počet válců 2 místa k sezení 4
ráfek 3.00Dx16
pohotovostí váha 700kg dovolené zatížení 350 kg celková hmotnost 1052 kg
Jawa Minor bojový
Bylo jich vyrobeno asi 600 kusů a určeno pro výzbroj Československé armády. V roce 1938 jich většina přešla do armády Rumunska a Jugoslavie. Pouze malá část jich zůstala v ČSR. Nicméně na straně Němců nebyl nikdy použit, neboť v německých předpisech stálo, že lze pro služební účely používat vozidla s 4 a více válci. Snad i proto nebyly Minory za války konfiskovány. Pamětníci tvrdí, že na „bojové minory“ bylo možno hned po válce nechat dodělat kufr. . Údajně výrobce sliboval dodělání za jeden den. „ Bojový Minor“ byl maximálně odlehčen a zkrácen, aby se mohl v bitevním poli lehčeji pohybovat. Z toho důvodu mu přibyla i chladicí vrtule za chladičem a dvojitá nádrž na palivo pro případ průstřelu. Prostor za předními sedadly byl určen pro střelce z kulometu. Jeho ochranou proti protivníkovi. byla dvě náhradní kola s ráfky umístěná na zadním čele. Na předním blatníku byla krabice na střelivo.